Friday, May 1, 2009

Selamat Hari Pekerja- Menyelinap di sepanjang dataran Queensbay








Wow...cuti lagi...hari ni cuti hari pekerja..Setiap tahun inilah sambutannya. bagi orang-orang besar mungkin caranya berbeza tapi bagi golongan bawahan ni hanyalah memenuhi hari cuti ini dengan bersiar-siar dan melihat persekitaran.

Pemandangan menarik di Pulau seberang

Hari ini destinasi sempena cuti hari pekerja adalah Pulau Pinang. Sememangnya sudah selalu ke Pulau Pinang tapi atas tugas rasmi. hari ini memang betul-betul untuk rehatkan fikiran. memulakan perjalanan seawal 8.00 pagi dengan memandu kereta Perdana V6. Perjalanan yang agak tenang kerana tidak terlalu banyak kenderaan. Melalui jalan Taiping-Butterworth yang sememangnya dihidangkan dengan pemandangan sawah padi yang luas terbentang terutamanya bila memasuki Batu Kurau. Hijau dan mempersona. Anugerah tuhan untuk manusia.











Singgah sebentar di warung tepi jalan sekitar jam 10 pagi untuk menikmati teh tarik dan kemudiannya memulakan kembali perjalanan menghala ke Permatang pauh kemudiannya melalui kg Tanah Liat, Penanti dan terus ke Bukit Mertajam.




Queensbay Mall, Pusat membeli belah terkemuka











Berehat seketika untuk meredakan sakit belakang sambil meninjau dan memerhatikan manusia di Pusat membeli belah. Pelbagai ragam dan gelagat terutamanya beberapa orang pekerja asing yang mengambil kesempatan bertemu rakan-rakan dan kawan-kawan sempena cuti hari pekerja.



Kaki pancing sedang melabuhkan mata kail
sambil menunggu habuan






Selepas jumaat aku meneruskan perjalanan ke Penang dan berehat di pesisir pantai sekitar Queensbay sambil menghirup udara segar dan memerhatikan beberapa orang kaki pancing sedang memperjudikan pancingnya berumpankan udang dan ikan kecil untuk menggoda ikan besar di dasar laut.





Mungkinkah berbaloi tangkapan hari ini.
Semuanya demi anak-anak yang menanti
di rumah


Di pesisir pantai itu juga terhibur rasanya melihat merpati-merpati dua sejoli sedang memadu kasih menguntum janji cuma tak dapat dipastikan sejauhmana janji-janji mereka itu menepati peraturan bercinta.

Sesekali juga menyusur langkah di atas batu-batu pejal dari setapak ke setapak sehinggalah terserempak sepasang merpati liar yang hilang arah tuju dan adab sopan menggunakan cinta sebagai umpan nafsu dan si merpati betina hanya pasrah membiarkan tubuh-tubuh gebunya diuli dan diusap walaupun sedar ada mata-mata umum yang sedang memerhati. Itulah dahsyatnya cinta yang bertuhankan nafsu yang telah terbius akal dan minda dan hilang pertimbangan kesopanan.








Mungkin kerana aku terlalu lama memerhatikan gelagat merpati liar itu lantas menyebabkan mereka tidak begitu selesa mewatakkan drama terlarang itu apatah lagii mata saya cukup tajam melihat.




Beberapa pelancong sedang menikmati keindahan
di sepanjang pulau


Setelah matahari sudah hampir merenjis dahi saya menyusur kembali menghala ke bahagian utara dan beberapa merpati lagi sedang berikrar janji. itulah hebatnya pesisir pantai yang tak berpasir di queensbay.







Setelah hampir senja aku menjamah udara lembut di bibir pantai berkerikil berhadapan dengan Queensbay Mall. Sungguh tenang di sini dengan gelagat kanak-kanak dari pelbagai bangsa sedang bermain layang-layang dengan ditemani ibu bapa sambil bapa pula sedang merakam aktiviti anak-anak untuk diabadikan dalam video. Di hadapan ku pula tersergam megah pulau yang dulunya menyimpan pelbagai cerita dan kisah. Dari jauh aku cuba merakamkan beberapa
Di sebalik batu ada pohon kelapa, ada makna
yang tersendiri bagi mereka yang suka berfikir
keping gambar yang berlatar belakangkan pulau yang indah dan bot-bot pelancong yang setia menjemput dan membawa isi pelancong merasai keindahan di sepanjang pulau.



Wallahualam


- Zaidi












1 May 2009






No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan