Thursday, April 23, 2009

Perjalanan yang memenatkan

Alhamdulillah...sampai juga ke Penang setelah habis mesyuarat di Klang. Nak tak nak inilah rutin yang terpaksa dihadapi sebagai penjawat awam. Akur dengan tugas. bermula 20hb hingga 23 hb, mengadap komputer untuk menyiapkan tugasan rasmi dan hari ini pula terpaksa memulakan perjalanan ke Penang untuk tugasan baru.

Cerita di klang masih lagi terngiang-ngiang di kepala. Pengalaman pertama diserang dalam bentuk ancaman oleh seorang lelaki yang dipercayai penagih dadah ketika hendak memasukkan wang di Bank Islam Klang.

Ceritanya bermula apabila saya secara bersendirian pergi ke ATM Bank Islam Cawangan Klang pada sekitar jam 7.15 pm 22 April 2009 untuk memasukkan wang ke dalam ATM. Secara tiba-tiba datang seorang lelaki yang dipercayai penagih dadah meminta wang daripada saya atas alasan belum makan. Saya tidak melayan kehendaknya lalu saya meminta pengawal keselamatan menghalau orang itu kerana bimbang takut mengancam keselamatan saya apatah lagi di tangan saya ada wang RM 500.00 untuk di masukkan ke dalam ATM. Apa yang saya kesalkan ialah sikap pengawal keselamatan itu buat tak tahu permintaan saya sedangkan waktu itu saya berada di premis Bank Islam dan menjadi tanggungjawab Bank Islam untuk memastikan keselamatan pelanggan.

Orang itu yang gagal mendapatkan wang daripada saya terus menuju kepada seorang lagi pelanggan yang berada di premis yang sama dan meminta wang tapi tidak juga dilayan oleh orang itu. Akhirnya orang itu keluar. Setelah orang itu keluar saya memanggil pengawal keselamatan untuk menjelaskan bahawa terlalu merbahaya membiarkan orang-orang sebegini menghampiri pelanggan apatah lagi ketika pelanggan sedang membuat urusan memasukkan wang. Tiba-tiba orang itu terus menerpa saya dan memarahi saya dalam bentuk mengancam keselamatan saya. Saya terpinga-pinga dan mengambil pendekatan mengalah bagi mengelakkan sesuatu yang tidak diingini berlaku.

Kejadian ini turut di saksikan oleh pengawal keselamatan tapi malangnya pengawal keselamatan hanya berdiam diri tanpa mengambil sebarang tindakan. Saya bercadang untuk ajukan perkara ini kepada pengurus bank dalam masa yang terdekat dan saya percaya dalam premis itu juga terdapat cctv yang merakam kejadian tersebut dan saya berharap agar pihak bank dapat melakukan satu tindakan yang terbaik bagi keselamatan pelanggan.
Dalam perasaan masih terkejut saya terus pulang ke hotel dan menceritakan pengalaman saya kepada kawan-kawan.

Hari ini juga adalah hari yang memenatkan kerana terpaksa bergegas ke Penang. Saya sampai di Penang jam 1.30 pagi dan menginap di Hydro Hotel Batu Feringgi. Walaupun badan penat tapi mata pula tak nak tidur. Kesempatan ini saya ambil untuk menulis blog saya.

Esok pagi-pagi kena bangun untuk mengadap tugasan baru.


Wallahuaalam

Zaidi

24 Feb 2009 ( jam 2.00 pagi)

2 comments:

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan