Monday, May 11, 2009

Bila cinta didustai....


Mungkin terlalu sukar untuk mentafsir bahasa ombak ketika menyapa pantai, tapi itulah realitinya dan itulah jua lambang sebuah kesetiaan. Dari hujung laut mataku masih lagi menyapa samar jingga terpalit indah. Camar-camar pulang melenggokkan sayap. ada berpasangan dan ada bergerombolan. terlalu indah untuk diungkapkan dengan kata-kata dan itulah hebatnya ciptaan tuhan.


Masih aku ingat di sinilah kali pertama aku melihat cinta terpancar dari kata mula kalimah harapan dan janji bersama dikota. Batu-batu besar yang menghiasi pesisir pantai pernah menjadi saksi akur janji pasangan bercinta.


Ku capai ranting-ranting halus dalam samar jingga sambil menuturkan bahasa hati di dada pasir. " Kenangan cinta kita". Lantas ingatan ku berolak dan menyusur masa lampau saat kecapi kebahagiaan. Kenapa terlalu sukar untuk melupakan kisah yang berlalu. Apakah hadirnya telah menyelinap di setiap pelusuk saraf dan nadi. Aku cuba untuk mengusir kenangan silam jauh-jauh namun semakin kuat aku cuba melupakan semakin tenat aku merasa kesakitan. Di mana penawar dan di mana lagi harapan. Apakah aku sedang kecewa atau aku hanya bermain dengan jiwa yang meronta.


Senja kian berlabuh, deruan ombak dan pantai setia masih teguh mengota janji. Kadang aku terfikir, kenapa dia juga tidak seperti ombak yang memegang pada kesetiaan. Kenapa dia harus meninggalkan aku tanpa khabar berita dan membiarkan aku hilang diri lantaran tercampak dalam bius cinta.


Aku menyusur pesisir pantai sambil bermain-main dengan ombak. Dalam indah jingga terkadang aku menjadi cemburu pada camar-camar yang datang berpasangan. Bahagianya mereka.


Sesampai aku di kereta, rasa mengah mula terasa. mungkin sudah lama tidak bermain ombak. mungkin juga sudah lama aku tidak berada di pasir pantai. hari ini aku singgah untuk mengenang kembali saat manis di sini.
Aku membuka pintu kereta sambil menghidupkan enjin tiba-tiba satu suara menyapa telinga ku. " Encik, boleh minta tolong?" aku menoleh ke belakang dan melihat seorang gadis yang penuh tersalut lumpur dan kelihatan rambutnya juga terlekat kesan-kesan lumpur. Wajahnya dalam samar-samar cahaya kadang -kadang menggerunkan aku. wajahnya masih jelas ada keayuan walaupun nampak comot akibat palitan lumpur. Aku mula teringat pesan ibu ku supaya tidak berada di luar rumah pada waktu senja. katanya pada waktu ini banyak iblis berkeliaran. Aku terus menghilangkan ingatan ku kepada perkara yang bukan-bukan dan cuba menjawab pertanyaan gadis itu. " ye boleh, kenapa cik?". Gadis itu dengan perasaan malu-malu sambil mengesat muka dengan tangan. wajah ayunya mula terserlah. " saya tergelincir tadi dan jatuh ke dalam lopak, boleh tak hantarkan saya ke rumah? saya segan nak naik bas. lagipun badan saya dah dipenuhi dengan lumpur". Gadis itu memulakan bicara. Dalam hati aku mula tergelak sendirian. apa tidaknya bila melihat wajah gadis yang ayu tadi telah dipenuhi lumpur. baju kebaya merah yang dipakainya juga tidak lagi nampak seperti baju. rasa kasihan pun ada. aku mengambil sebotol air mineral besar dan menghulurkan padanya. " nah, ambil air ni dan basuhkan dulu kesan lumpur tu. nanti saya hantarkan." gadis itu terus mencapai air dari tangan aku dan menyiram sedikit demi sedikit pada baju kebaya merahnya. selebihnya pula digunakan untuk basuhkan rambut dan lapkan mukanya. Sepatah sahaja terkeluar dari bibirnya. " datang dengan apa tadi? aku cuba menghidupkan suasana dan ingin mengetahui apa sebenarnya yang terjadi. " tadi datang dengan bas". Kata gadis itu. Aku hanya mengangguk tanda faham.
Aku menyusuri jalan-jalan kampung. Warna jingga semakin malap dan suram. malam sudah mengambil tempat. Dari satu rumah ke satu rumah telah aku lewati. Jalan yang sempit dan dipagari pohon-pohon kelapa serta pokok renek. sesekali kereta aku menerjah lubang-lubang jalan dan sesekali juga penglihatan ku diganggu oleh lampu kereta lain yang berselisih. Warna-warna malam di kampung-kampung sememangnya indah. anak-anak kecil dengan bergalaskan beg alquran dan bersongkok berjalan anak ke tempat mengaji. Ada juga yang berbasikal dan ada yang bermain kejar mengejar. Teringat aku sewaktu kecil di kampung ku. Pada waktu itu lah aku juga akan pergi mengaji quran di rumah Hj. Mat. Rumahnya hanya selang 2 rumah sahaja dari rumah ku. Aku masih ingat ketika mana aku dihambat oleh ayam serati Mak cik Lijah ketika bermain-main di kawasan rumahnya. kenangan itu sungguh indah. " Perlahan sikit ye encik, dekat depan tu ada satu lorong dan nanti encik masuk ke kiri". Tiba-tiba lamunan aku terhenti apabila terdengar suara gadis itu menyuruh aku memperlahankan kenderaan.
Sesampainya di selekoh itu aku membelok ke kiri dan kelihatan di hadapan ku sebuah rumah rumah usang. Sangat usang. Atapnya yang separuhnya masih lagi berdaun nipah dan separuh lagi dengan zink buruk. Dindingnya juga sudah ada yang dimakan anai-anai. " inilah rumah saya encik, singgah la dulu, nanti saya panggilkan nenek saya." gadis itu membuka pintu kereta lalu turun dan terus memanggil neneknya. " nek, ooo nek," tiba-tiba seorang tua mencecah abad muncul di depan pintu. kedut dimukanya sudah cukup menggambarkan usia sebenarnya telah hampir 90 tahun. " siapa yang hantar kau ayu, ajak la dia masuk" perempuan tua itu menyuruh gadis itu supaya menjemput aku masuk.
Aku menjadi serba salah. aku melihat jam di tangan sudah pun hampir 8.30 malam. apakah aku perlu singgah untuk minum sambil bersembang dengan perempuan tuan itu atau aku akan mencari alasan untuk terus pulang. Dalam benak ku terlalu sukar untuk memberikan jawapan. Aku juga takut pada pandangan orang di situ andai aku terima pelawaan orang tua itu. Apa kata mereka nanti apabila ada orang luar berada di dalam rumah itu. " Tak pe lah nek, lagi pun dah malam ni, saya pun kena balik cepat. nanti risau pulak orang tua saya". Aku memberanikan diri memberi alasan walaupun pada hakikatnya, ke mana aku pergi tidak pernah diambil kisah oleh orang tua aku. " terima kasih ye encik sebab susah-susah hantar ayu". Suara lembut terkeluar dari mulut ayu. Aku hanya tersenyum sambil membalas senyuman ayu. Dari senyuman ayu jelas tergambar bahawa gadis itu punyai kelembutan yang tersendiri. Matanya yang merenung ke mata ku telah melemaskan aku dan dengan cepat aku mengalih pandangan. Aku meminta diri untuk segera pulang.
Bersama deruan enjin kereta aku meyusur perlahan-lahan meninggalkan rumah ayu. masih jelas dari cermin pandang belakang kereta aku ayu masih belum berganjak dari tempat itu sambil melihat dari jauh sehingga lah penglihatan dihalang oleh pokok rambutan yang berada di hadapan rumah jirannya. Dari simpang jalan pertama dari rumah ayu, kelihatan anak-anak kecil bermain kejar-mengejar. Ada yang sdang memegang ranting kayu sambil melukis di atas tanah dan ada yang berjengket-jengket bermain "teng-teng". Seperti ada pesta sukan rakyat. Damainya kampung ini. Meriahnya kampung ini. Tenangnya kampung ini. Dari satu simpang ke satu simpang aku menyusur sambil melihat suasana malam sehingga lah aku sampai ke jalan besar dan melajukan kenderaan agar cepat sampai ke rumah.
Dalam perjalanan ingatanku tiba-tiba dihuni oleh wajah gadis itu. Senyumannya mula terpancar dalam benak fikiran ku. Suara lembutnya ketika mengucapkan terima kasih mula terngiang ditelinga ku. Aku cuba mengalih ingatan dengan membuka radio era. rangkaian kegemaran ku.
Dari kejauhan malam, cengkerik dan suara-suara malam mula mengambil tempat. Sesekali terdengar bunyi deruan kereta dari arah tingkap. Rumahku yang berada di pinggir jalan sememangnya selalu diganggu oleh deruan enjin. Tapi itu tidak menjadi masalah kerana aku telah pun biasa dengan keadaan begini. Di sinilah aku dilahirkan, dibesarkan dan disekolahkan. Setelah dewasa di sini juga aku mencari ketenangan untuk melepaskan rindu pada keluarga walaupun aku terpaksa berkerja di Bandar. Entah mengapa malam ini terlalu sukar untuk aku melelapkan mata. Ingatan ku masih lagi dibayangi cerita-cerita tadi. saat aku di pantai, saat aku disapa, saat ku terjumpa dengan gadis yang bersalut lumpur, saat aku menghantarnya pulang dan saat aku melihat senyumannya ketika hendak pulang. kadang aku tersenyum sendiri. Aku tak tahu apa yang menggelikan hati.
Suara kokokan ayam jantan Mak Limah mengejutkan aku dari tidur. Kemudiannya seekor demi seekor ayam jantung kampung sahut menyahut memecah bening pagi. Sesekali Ayam jantan hj. Bakar sebelah rumah menyambut kokokan. Kalau di bandar hanya deruan motokar dari pekerja-pekerja serta peniaga -peniaga yang keluar pagi sahaja dijadikan isyarat tibanya waktu pagi. Di kampung terlalu unik. Tuhan amanahkan ayam-ayam ini sebagai jam loceng kepada manusia. Aku menggeliatkan badan. sesekali memusingkan badan ke kiri dan ke kanan. itulah tabiat aku apabila mahu bangun dari tidur. Aku tahu cara ini akan dapat merenggangkan urat-urat belikatku. Mataku sememangnya terlalu berat untuk dibuka. malam tadi aku tidur lewat. Aku gagahi jua ke bilik air untuk mandi. aku lihat diruang dapur sudah terpasang lampu dapur. Aku tahu nenek ku sudah pun bangun. itulah rutinnya setiap pagi dari sebelum arwah datuk ku pergi meghadap ilahi lagi. Masih aku ingat ketika arwah datuk ku masih ada. dia pasti sudah pun berada di surau untuk melaungkan azan. Suara azannya sudah dikenali. siapa yang tak kenal dengan bilal Mansor. laungan azannya memukau di keheningan pagi dengan suaranya yang lunak. Aku pula tidak mewarisi bakatnya.
"Kau tak pergi ke surau Man? cepat sikit sekejap lagi azan" Suara nenek tiba-tiba terdengar dari dapur. " Nak pegi la ni nek, tengah bersiap. Aku menjawab dari pertanyaan nenek dari dalam bilik. Aku cepat-cepat menyarungkan kain pelikat dan memakai baju Melayu dan mencapai kupiah peninggalan atuk yang sudah usang di atas rak kain. Kupiah inilah yag selalu dipakai oleh atuk. Atuk ada banyak kupiah tetapi kupiah inilah yag kerap di pakai. sayang benar arwah atuk dengan kupiah ini. Kupiah ini adalah pemberian Hj. Mat ketika pulang dari Mekah. Sekarang ini cuma tinggal kupiah sebagai kenangan.
Dari samar cahaya dan dinginnya bening pagi aku menyusuri laluan ke surau yang jaraknya selang 3 buah rumah. Dulu waktu kanak-kanak aku selalu bermain sorok-sorok di kawasan ini. masih aku ingat saat aku dihambat oleh arwah atuk sebab ponteng megaji quran. sampai rumah pula aku disebat dengan rotan. begitulah tegasnya atuk aku.
Burung-burung pagi sudah melebarkan sayapnya dari celah pokok rambutan. Ada yang bertenggek dan ada yag melompat-lompat. Nyanyian pagi dilagukan. kicauan mula memecah alam. Dari sarang pula ditinggalkan anak kelaparan dan senja nanti akan pulang membawa makanan. itulah kitarannya. Suria pagi sudah mula menjengak alam. Cahaya matahari sudah menyerakkan sinar dari celah-celah pokok pisang dan belukar. Dari tingkap rumah ku jernihkan mata meneroka indahya suasanan pagi di kampung. " Mari minum dulu Man. nanti sejuk pulak kopi ni" nenek nak ke pasar kejap" . baiklah nek. kejap lagi Man minum.


...bersambung...habis idea...
kepada pembaca..harap sabar ye..mungkin ada ejaan tu masih tak betul lagi..sebab tak buat semakan lagi...cerita pun belum habis ..nanti sambung.....bila free dan bila idea dah ada...

7 comments:

  1. novel ke.....
    ingat kn pe td....

    ReplyDelete
  2. nak kata novel..entah la..susah nak cakap..lagi pun tak pandai sangat..cuma saja suka-suka je tulis

    ReplyDelete
  3. intresting............

    ReplyDelete
  4. camana ye nak jadikan plot ni nampak menarik...saya cadang nak teruskan dengan percakapan atas kereta ketika dalam perjalanan menghantar gadis tu. tapi susah nak kembanghkan idea

    ada sapa-sapa boleh bantu ke atau..tolong kembangkan untuk saya..nanti saya tambahkan

    ReplyDelete
  5. agknya apa kesdahan cte nie...x dpt nk bygkn

    ReplyDelete
  6. ceritanya..last sekali perempuan yang bernama ayu tu mati tertelan katak

    ReplyDelete
  7. 'perempuan berbaju kebaya merah' dh macam isu hantu di lebuh raya je...
    td ingat kn citer hantu tu...
    huuu

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan