Tuesday, May 26, 2009

Sunyi...????


Sunyi...??? Mungkin semua orang pernah menghadapinya. Sunyi, Sepi, terasa kosong, terasing, Jiwa jadi buntu. Bagaimana ianya bermula dan apakah kesannya.


Kesunyian dan kesepian mungkin berlaku akibat wujudnya satu kecenderungan untuk memiliki kawan atau teman tapi masih tidak kesampaian. Manusia akan merasakan terasing tanpa kawan dan teman. manusia sebenarnya dilahirkan untuk sentiasa berhubung.

Kesunyian dan kesepian mungkin pernah dilalui oleh semua orang cuma dalam keadaan berbeza-beza. Ada orang terasa sunyi dan terasing kerana tiada teman hidup. Ada orang terasa sunyi dan terasing kerana tidak diberi perhatian oleh pasangannya dan ada orang sengaja mencari kesunyian dan keterasingan atas sebab ingin mencari privasi.


Apakah orang yang mempunyai pasangan juga akan merasa sunyi dan terasing? Mungkin ya atau mungkin tidak. Bergantung pada situasi pasangan tersebut. Ada orang yang mempunyai pasangan tapi mengabaikan perhatian dan kasih sayang. Keadaan ini menyebabkan hubungan menjadi pudar dan salah seorang akan cuba membawa diri dan menyendiri. ada orang yang langsung tidak ada pasangan dan cuba mendapatkan pasangan tapi tidak berjaya dan kesudahannya juga akan cuba mengasingkan diri dan cuba hidup dalam dunia nya sendiri. Orang yang sebegini akan mula berbicara dalam hati tanpa meluahkan kepada sesiapa atau ada juga orang yang sebegini akan mencari satu instrumen atau bahantara untuk meluahkan apa yang di rasa. bagi yang suka melukis akan meluahkan di kanvas. bagi yang suka bersyair dan berpuisi akan menulisnya di kertas. bagi yang suka mengembara akan meluahkan pada alam. bagi orang-orang sebegini , Alam dan tulisan adalah kekasihnya. Alam dan tulisan adalah teman hidupnya. Alam dan tulisan adalah rakan karibnya.

Hubungan itu seperti menanam sepohon pokok. Sekiranya ditanam tanpa disiram dan dibajai setiap masa maka pokok itu akan layu dan mati. Hubungan juga akan melaui proses-proses sebegitu. Sejauhmana orang yang berhubung mengekalkan semaian dan siraman pada pohon-pohon kasih. Rasanya tak ramai yang mampu menyuburkannya secara baik agar pohon kasih itu sentiasa segar.

Apakah kesunyian dan keterasingan menjejaskan aktiviti harian. Persoalan ini bergantung sejauhmana emosi kita mengawal rasa sunyi dan terasing yang melanda diri. Kesunyian yang dirasakan dalam diri tanpa dilepaskan melalui instrumen-instrumen pengawalan akan menyebabkan seseorang individu itu akan merasa rendah diri dan sentiasa berada dalam jiwa yang meronta. hatinya akan berkata sendirian. jiwanya dirundung kesedihan.


Kesunyian juga adalah anugerah. kadang-kadang kita juga akan dapat megecapi kebahagiaan sewaktu jiwa kosong dan sunyi. tapi mungkin hanya seketika kerana pada saatnya kita akan merasakan betul-betul terasing tanpa teman dan kawan untuk dijadikan tempat meluah perasaan.



- Zaidi


27 May 2009

5 comments:

  1. salammm
    sunyi...sush nk kta ungkai apa mksud sunyi...kdg2 org tue ada segalanya2 tp msih sunyi..knape yea...adakah kawan akan menghlangkan kesunyian....

    ReplyDelete
  2. sebab tu kalau dah sunyi cepat-cepat cari teman hidup..

    ReplyDelete
  3. kita tak pernah sunyi pasal kita ramai kawan lelaki

    ReplyDelete
  4. nape msaih sunyi walau sudah ade segala2 nye
    mungkin mereka blom merasa ckup dengan apa yg dimilikinya

    ReplyDelete
  5. bukan tak cukup..tapi orang yang sunyi ni biasanya memang jenis yang sunyi...tak pun dia ni bisu kot

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan