Tuesday, May 5, 2009

Kecewakah kita?


Kecewakah kita andai apa yang kita hajati tidak tercapai? Sudah pasti. Sejauhmana? Bergantung pada keadaan. Mungkin sekejap dan mungkin juga lama. Itulah jawapan yang selalu kita dengar apabila berhadapan dengan seseorang yang gagal dalam sesuatu impian.

Persoalan kekecewaan ini sebenarnya dialami oleh semua orang tanpa mengira usia dan darjat. Anak-anak akan merasa kecewa sekiranya permintaannya untuk mendapatkan gula-gula dan aiskrim tidak ditunaikan. bentuk perluahan kekecewaannya akan dipaparkan dalam bentuk menangis dengan kuat sebagai tanda protes. pelajar Sekolah akan merasa kecewa apabila gagal dalam peperiksaan penting dan tanda perluahannya mungkin dengan berkurung di dalam bilik untuk beberapa ketika. Remaja yang bercinta akan merasa kecewa apabila putus cinta dan perluahannya kekecewaannya akan ditunjukkan dengan cara menangis dan menyendiri. Orang tua juga akan merasa kecewa apabila usia emasnya telah disisihkan oleh anak-anak sendiri dan bentuk perluahan kekecewaannya mungkin ditunjukkan dengan cara menyepikan diri dan ada yang membawa diri ke rumah-rumah orang tua.

Kekecewaan ini wujud apabila wujudnya gangguan emosi luar jangka dalam memenuhi tuntutan dan kemahuan yang diharapkan. gangguan emosi ini akan menyerang saraf-saraf diri dan bergerak menggangu proses akal fikiran sehinggakan ada sesetengah orang yang kecewa akan mengambil jalan mudah untuk meredakan kekecewaan. Ada juga yang sanggup membunuh diri kerana terlalu kecewa. Kekecewaan yang berterusan juga akan meningkatkan tekanan atau "stress" dalam diri sekaligus menganggu urusan kerja harian.

Perlukah untuk kecewa? Kekecewaan juga adalah sebahagian dalam perjalanan hidup. orang yang kecewa sebenarnya akan mampu untuk mengenali diri dan melihat sejauhmana ketahanannya dalam menghadapi cabaran hidup. Dalam erti kata lain kekecewaan juga diperlukan dalam kehidupan tetapi ianya bukannlah perlu diundang untuk hadirkan kekecewaan.

Bagaimana untuk hadapi situasi sewaktu diri dirundung kecewa? Dalam kajian pakar-pakar psikologi dan penyelesaian masalah mereka ini telah merumuskan beberapa langkah jangka pendek untuk menghilangkan rasa stress yang tinggi akibat daripada kekecewaan. Bagi orang Islam yang berpegang kepada ajaran agama boleh meredakan tekanan kekecewaan apabila kembali kepada qatha dan Qadar tuhan. Keyakinan terhadap ketetapan dan keputusan tuhan ini akan membawa kita lebih pasrafh dan reda dan mengakui bahawa kita ini adalah manusia yang lemah dan tidak mampu menghadapi keputusan tuhan. Keyakinan ini akan mampu menyedarkan diri kita dan memmberi kita kekuatan untuk mengharungi apa sahaja ketentuan tuhan.

Islam yang berbekalkan alquran dan sunnah rasul telah memandu kita ke arah sikap rasional, reda dan tidak mudah putus asa. Dalam alquran juga disebut bagaimana seseorang itu perlu menghadapi kepayahan sebelum mencapai kejayaan atau perlu menempuh kekecewaan sebelum mengecapi kebahagiaan.


Firman Allah yang bermaksud "


Sesungguhnya bersama -sama susah itu ada kesenangan, maka sesungguhnya bersama-sama susah itu ada kesenangan"


kalau difahami maksud Firman Allah itu jelas di sini bahawa kesusahan dan kegagalan itu ada hubungkait dengan kekecewaan awal dalam menghadapi satu-satu perkara. Kegagalan demi kegagalan dan kekecewaan demi kekecewaan akan dihadapi sehinggalah pada satu saat tuhan menganugerahkan kejayaan dan kebahagiaan yang berpanjangan.


kekecewaan juga mampu diredakan dengan membuat beberapa hipotesisis dan pemerhataian terhadap kelemahan diri dan mencari beberapa jalan penyelesaian serta membina kembali keyakinan diri.


Sikap putus asa sebenarnya akan mengundang kepada kekecewaan yang berpanjangan dan membiarkan diri kita mati sebelum mati.


Beriadah, bersenam, berehat bersama keluarga serta memilih hobi-hobi yang merangsangkan pertumbuhan hormon kawalan tekanan juga mampu membawa kita lari dari kepompong kekecewaan. Sebenarnya kalau dikaji secara terperinci perasaan kecewa itu hanya lah sementara sahaja seperti seekor burung yang hinggap di dahan dan sampai ketikanya ia akan terbang.


Kita ambil satu contoh seseorang yang gagal bercinta. Sewaktu pada peringkat awal orang ini akan mengalami tekanan perasaan, rendah diri, tidak bermaya dan bersifat menyendiri. Perasaan ini sebenarnya adalah lumrah kerana berlaku kejutan awal ketika dirundung kecewa. Orang ini masih belum dapat menerima kekecewaan dan kehilangan akibat dah terbiasa dengan kebahagiaan. tetapi lama kelamaan dan kebijaksanaan mengurus kekecewaan akan menjadikan dia kembali kepada normal. pada suatu ketika orang yang kecewa ini akan bertemu dengan pasangan baru dan kembali membina kebahagiaan.


Justeru itu, percayalah dan yakinlah bahawa kekecewaan sebenarnya adalah langkah pertama untuk kita temui kebahagiaan. Kesabaran dalam menghadapi situasi kecewa akan membuahkan hasil yang tinggi dan akan menjadikan kita lebih matang dan cemerlang dalam hidup. kenapa kita kita perlu kecewa sedangkan kita diberi banyak ruang dan pilihan untuk memilih jalan yang terbaik dalam hidup. Tuhan tidak akan menyempitkan fikiran kita kecuali kita sendiri yang menyempitkan dan tidak mahu berfikir.


Wallahuaalam


" Artikel ini adalah berdasarkan kepada pemahaman dan pandangan penulis berdasarkan pemerhatian sekeliling dan pengalaman yang ditempuhi selama ini"


sekiranya pembaca mempunyai pandangan yang berbeza boleh lah menulis di ruangan komen untuk kita sama -sama berkongsi pandangan.



- Zaidi


6 may 2009



1 comment:

  1. artikel yang baik dan boleh dijadikan panduan untuk semua orang

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan