Friday, May 8, 2009

Bila hati mula terdetik


Bila hati mula terdetik...Akal jadi tak keruan, jiwa jadi songsang.


Mungkin ini sebenarnya apa yang boleh digambarkan apabila seseorang itu sudah mula menyimpan satu perasaan. Inilah yang dikatakan perasaan. Cukup halus. Bagaimana perasaan itu wujud? Entah susah nak jawab. Bagaimana pula kita tahu yang kita ada peasaan pada seseorang? Entah, susah juga nak jawab.

Kalau sehari tak dengar khabar gelisah tak ? Kalau sms tak berjawab risau tak?


Persoalan-persoalan perasaan dan tindakbalas dalaman yang wujud apabila hati mula terdetik sebenarnya adalah perkara yang lumrah dalam setiap manusia. Orang yang mnempunyai perasaan terhadap seseorang sudah pasti akan mengalami fenomena sebegini cuma kadar teruk dan tidak sahaja. Manusia norma akan berhadapan dengan permainan perasaan. Tanyalah pada siapa pun. pasti mereka ini juga pernah menghadapinya.


Bagaimana pula orang yang kita suka ini tidak memberi respon. Atau dalam erti kata lain tidak pernah tahu tentang perasaan kita atau tidak mahu pun mengambil tahu. Apakah kita akan pasrah. Rugi kah kita kalau pasrah dan rugikah kita kalau tidak mahu mengalah.


Soal pasrah atau tidak adalah bergantung kepada sejauhmana kesabaran seseorang dan kaedah memujuk hati yang gundah. Ada orang yang membiarkan sahaja perasaan itu dan andai tiada respon akan melupakan terus. Ada orang yang menjadikan kegagalan dalam mendapatkan respon adalah sebagai satu cabaran untuk lebih berusaha.

Perlukah kita percaya pada kata-kata " seperti menunggu bulan jatuh ke riba" sedangkan kita diberi ruang untuk berusaha.


Wanita dilahirkan mempunyai sifat ego, pemalu dan penyayang. Begitu juga dengan lelaki. Ada perkara dan keputusan memerlukan satu tempoh yang lama dan ada perkara yang hanya perlu mengambil masa yang singkat.


Sekiranya seseorang itu masih tidak memberi respon apakah ianya dianggap sebagai keputusan yang muktamad.Mungkin ia dan mungkin tidak.


Pandangan saya merujuk kepada penggunaan istilah muktamad itu adalah bersandarkan kepada satu keputusan yang diperlukan dengan kadar segera bagi mengelakkan pertikaian hasil dari kecelaruan kepada keputusan.


Dalam soal hubungan perasaan, sesetengah orang percaya bahawa ungkapan muktamad tidak wajar diguna pakai. Perasaan itu adalah "infiniti "yang mempunyai kadar peratusan berubah-rubah.


" Sekali air bah sekali pantai berubah"


Perubahan pada perasaan ini adalah sebenarnya satu kurniaan tuhan untuk melihat sejauhmana kekuatan dan kesabaran seseorang itu untuk mengharungi perjalanan hubungan yang berasaskan perasaan.


Seketul batu yang bersifat pejal dan keras pada hakikatnya adalah "muktamad". Sekiranya dihempas sesuatu objek yang rapuh dengan kuat ke atas batu tersebut sudah pasti objek tadi akan hancur tanpa menjejaskan sedikit pun batu tersebut. Walaubagaimanapun sifat batu keras ini tidak akan " Muktamad" sekiranya dititikkan air secara perlahan-lahan dalam tempoh masa yang lama. Sudah pasti batu itu kita akan lihat terdapat kesan lekuk atau berlubang akibat dari titisan air yang berpanjangan. Begitulah juga melenturkan hati yang "muktamad"


Kesabaran dan kesungguhan seseorang itu sudah pasti akan mampu melenturkan hati yang bersifat muktamad


Bila hati mula terdetik bermakna bermulanya proses menitik air. Kegagalan dan kejayaan melentur hati yang muktamad adalah urusan tuhan. Tidak rugi menunjukkan kesungguhan tetapi akan rugi jika takutkan kegagalan.


Wallahuaalam




- Zaidi



1 comment:

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan