Monday, July 27, 2009

le tour de Sarawak

Assalamualaikum....kali ini jejak aku ke Kuching Sarawak. Aku mulakan perjalanan dari Ipoh menghala ke LCCT bermula jam 2.00 petang pada 24 Julai 2009.. Cuaca agak baik. Aku menyusur lebuh raya utara selatan dengan perdana V6 aku yang bekelajuan 120 km/j . Lebuh raya agak sibuk. Setelah hampir 2 jam perjalanan aku berhenti sekejap di hentian sebelah Rawang sambil-sambil mereggangkan urat belikat ku.

kemudiannya aku memulakan perjalananku setelah 10 miit berehat dan tiba di LCCT sekitar jam 5.00 petang. Penerbangan aku sepatutnya pada jam 7 45 minit mlm tapi ditangguhkan ke pukul 8.25 mlm. tak kisah lah pukul berapa pun. janji boleh terbang. nak terbang sendiri sayap tak de. nak pinjam yang burung punya takut tak larat nak bawa badan.

Sementara menantikan waktu penerbangan aku merayau-rayau la kat LCCT. cam orang tak betul pun ada tapi hakikatya tetap waras. Bila dah boleh daftar masuk cepat-cepat la aku pergi daftar.takut gak terlepas kapal terbang. nak berenang merentasi laut cina selatan tu rasanya tak lepas. sungai kat belakang rumah aku pun belum tentu lepas ini kan pulak laut yang luas cam padang pasir tu.

" Penumpang-penumpang AK5218 ke Kuching sila bersedia untuk berlepas di pintu P4"

Laju aku mengambil tempat. semua dokumen aku bawa keluar. Pas Masuk, Kad pengenalan, Kad Parking kereta pun aku bawa keluar. bila je akak yang pakai uniform merah tu suruh masuk ke kawasan lapangan terbang bukan main laju aku. cepat-cepat aku panjat tangga kapal terbang yang seakan-akan tanggan kontena sewaktu aku kerja kat singapore dulu. Sampai je atas flight aku terus duduk di kerusi 10 A. Nasib aku baik sebab dapat tepi tingkap. boleh la tengok pemandangan bawah. Sebenarnya aku ni memang kecut naik kapal terbang. untuk hilangkan kecut aku baca la segala doa yang diajar sampaikan doa qunut pun aku baca. tapi dalam hati la baca. kalu baca kat nanti orang kata buang tebiat pulak.

Bila flight tu dan mulakan penerbangannya aku dah mula rasa kecut. nak tekencing pun ada, terberak pun ada. tapi bila tengok orang buat selamba aku pun berlakon la buat-buat selamba je padahal dalam perut ni macam-macam ada. dalam kepala otak pula macam-macam dok fikir. mana tidaknya dibuatnya enjin mati nak ada gaya selamat ke. nak terjun tinggi sangat. dah la pramugari tu tak de pulak bagi payung terjun. yang dia jual kat atas tu cuma payung kecik je. itu pun untuk cenderamata je.

Perjalanan dari KL ke Kuching ambik masa sekitar 1 jam 45 minit. Kalau bawa kereta may be rasa sekejap je. tapi atas kapal terbang ni rasa macam 1 bulan 45 hari. mana tidaknya, dok selalu pikir bila la nak mendarat ni.

Sekitar jam 10.25 maka mendarat la aku di lapangan terbang Kuching. Aku sebenarnya dah kali ke 3 di Kuching ni. Atas tugas rasmi. Setelah keluar dari airport aku terus ke Hotel penginapan. Tempat hotel aku tidur terpaksa dirahsiakan kerana tidak boleh didedahkan atas sebab-sebab keselamatan dan terikat dengan akta rahsia rasmi.

Malam tu penat sangat. terus tidur. tak sempat nak bermimpi pasal badan terlalu letih. paginya aku mulakan jejak ku dengan jadual ku yang pertama makan roti cana dan teh tarik di satok. Memang best...nyata berbeza...harga pun bleh tahan. sekepig RM 1.50. wow,,,, boleh kaya cepat orang sarawak. Selepas makan aku ke kg sarikien. Tempat ni terletak bersempadan dengan Indonesia. tempat ni menjadi tumpuan ramai kerana banyak barang murah dijual di sini. yang uniknya kebayakkan yang menjual adalah orang indonesia dan barangan yang dijualnya pla daripada Indonesia. memang Murah. apa lagi,,inilah masa nak menghabiskan duit. aku shoping la tanpa batasan.

salah satu pemandangan gerai menjual pelbagai barangan dari Indonesia di Kg Sarikien.

Antara barangan yang dijual ialah Produk Kraftangan, baju dan seluar, kain batik, lukisan, kuih muih, dan macam-macam lagi ( hoi nak tahu lebih pegi la sendiri)

Ini pun sama gak. Kalau kita pergi depan lagi kita akan jumpa sempadan antara Malaysia dan Indonesia.

"ak masuk Indonesia pakai la passport"

1. sarikin memang best

2. bila kitak mau datang sarawak lagi...boleh kamik pau kitak banyak2..hehe

3. nanti kamik nak bawak kontena pegi sarawak...nak borong semua barang kat kg. sarikien..biar tenggelam kapal laut bawak barang kamik....yang kamik tak dapat lupa bila makan sup ekor dan meehoon sup kat satok...

4. ada beli barang kat ceqqq dak??? huhu

5. bukan tak ajak..tapi takut kapal terbang tak leh berlepas je..he..he

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan