Thursday, July 2, 2009

Le Tour De kedah- hari ke tiga








Hai Assalamualaikum...Untuk hari ketiga di Kedah saya masih lagi dalam menjelajah tempat-tempat yang menarik di sini. Apa pun sebelum pergi kena lah pekena teh tarik dulu. Warung yang dipilih adalah kedai roti canai yang berhampiran dengan pasar pagi di bandar baling. Malam tadi menginap di Hotel Baling. Ok gak. tempat pun selesa.















Ini lah hotel tempat saya menginap...tak mahal pun cuma RM60.00 sahaja untuk satu malam. Hotel ni betul-betul di persimpangan jalan antara Baling ke Grik ( jalan baru).






tempat pun selesa, Berhawa dingin dan dilengkapi dengan TV. Pemilik Hotel pun peramah. Termasuk staf-staf nya yang tak kedekut senyuman.






Persekitaran yang bersih dan pemandangan di kawasan luar yang menarik berlatar belakangkan gunung Baling yang tersergam indah.








Gunung Baling yang menjadi mercu tanda Baling. Pemandangan dari luar kawasan Hotel. sekitar jam 9.00 pagi





Hotel ini baru sahaja beroperasi. dekat dengan tempat makan. kat bawahnya ada show room untuk kereta -kereta yang hendak dijual. Pemilik Hotel ni adalah Ramli Motor.








hari ke tiga di Kedah, Saya meneroka hutan simpan yang terkenal dengan arus deras. Masih lagi di kedah. Suasana sekitar jam 10.30 pagi sekitar hutan simpan yang terletaknya jambatan atas pokok. Sungguh mengasyikkan apbila melihat pemandangan pohon-pohon yang menghijau dan air terjun dari atas jambatan. Bukan itu sahaja, bunga-bunga yang pelbagai warna dan kicauan burung-burung yang galak berlagu menghasilkan bunyian yang mengasyikkan.






Pintu Masuk Tree Top Walk Sungai Sedim. nak naik jambatan atas pokok bayarannya RM10.00. Boleh la tu kalau nak buat sendiri jambatan atas pokok kat belakang rumah sendiri tu..mau makan kos yang beratus ribu..jadi baik bayar je tiket masuk kat situ. tak payah nak kerah semua orang kampong untuk bina jambatan atas pokok kat rumah sendiri.
Pemandangan air terjun dari atas jambatan. Tengok air pun dah rasa sejuk..camana nak mandi dalam air tu...tak yah mandi pun tak pe..kambing pun laku kalau tak mandi..ini kan pula manusia...he..he






Jambatan atas pokok yang menjadi tarikan pengunjung untuk melihat secara dekat flora dan fauna di kawasan hutan simpan sungai Sedim.
Awas....dilarang memetik bunga...

kawasan yang terkenal dengan air deras di sungai Sedim sememangnya mejadi tarikan pengunjung utuk merehatkan minda.

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan