Wednesday, July 8, 2009

" Aku dibius Cinta"


Wow...memang dahsyat bunyinya..." Aku dibius Cinta"...Kalau kita tahu ubat bius ini hanya digunakan dalam perubatan untuk tujuan pembedahan tapi kesan ubat bius telah menular kepada orang-orang yang bercinta.


Orang yang sedang bercinta akan merasakan segala-galanya indah. Akan sentiasa memuji pasangannya. Akan selalu merindu. Akan selalu berada dalam mimpi yang mengasyikkan. Itulah hebatnya cinta.


Mengikut sesetengah pengkaji, orang yang jatuh cinta ataupun sedang dilamun cinta akan berada dalam satu alam yang berbeza yag telah merangsang segala tindak tanduk dan perlakuannya. Perubahan-perubahan langsung akan wujud samada secara sedar atau pun tidak. Segalanya akan nampak indah dan segalanya akan nampak baik. Walaupun pada hakikatnya pasangan itu tidak lah sehebat mana tapi akibat perasaan cinta dan kasih menyebabkan otak kita dibius oleh cinta yang memadamkan elemen negatif terhadap pasangannya.


Kita lihat beberapa kes dalam masyarakat kita yang biasanya berlaku ketika orang sedang bercinta.


Kes pertama


Ahmad merupakan seorang penagih dadah yang tegar. Beliau berkenalan dengan rozie seorang pegawai akauntan di sebuah syarikat swasta. Hubungan mereka terjalin dengan baik dan membuahkan perasaan cinta. Ahmad pula banyak menggunakan hubungannya dengan Rozie untuk wang semata-mata bagi mendapatkan bekalan dadahnya. Rozie pula akhirnya dapat tahu yang Ahmad merupakan penagih dadah tegar. Akibat rasa cinta yang menebal rozie tetap juga meneruskan hubungannya atas dasar cinta.


dalam kes ini Rozie sebenarnya tahu bahawa Ahmad sebenarnya hanya menggunakan dia sebagai sumber untuk mendapatkan wang bagi tujuan membeli dadah. Rozie juga tahu bahawa perlakuan Ahmad itu akan mambawa padah bukan sahaja untuk dirinya, tetapi juga kepada Rozie sendiri dan juga masyarakat. Rozie juga pernah menasihati Ahmad tetapi tidak berjaya kerana Ahmad merupakan penagih dadah yang tegar. Rozie tetap juga meneruskan hubungan walaupun pada hakikatnya Rozie boleh memilih jalan terbaik demi kebaikan dirinya.

Sebenarnya Rozie telah pun di bius cinta yang membolehkan Rozie tidak nampak keburukannya walaupun pada hakikatnya ianya adalah buruk.



....Bersambung....ada hal kejap..tak sempat nak taip...


2 comments:

  1. ya betul jugak kan. cinta boleh buat seseorang yang cerdik jadi bodoh....

    ReplyDelete
  2. besh gak nei........

    ReplyDelete

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan