Friday, October 7, 2016

kembara ke Hatyai..






'Kali ni entri aku adalah tentang kembara solo ke Hatyai dan Songkla. misi kali ini hanya lah sekadar musim cuti sekolah. Tidak ada apa yang menarik untuk misi kali ini. Yang berbeza hanyalah kali ini aku memandu sendiri camry aku hngga sampai ke Hatyai dan Songkla.

        Aku memulakan perjalanan merentasi lebuh raya utara selatan menghala utara. Merentasi sawah padi yang terbentang luas amat mengasyikkan. perjalanan selama 3 jam bermula dari Changkat Jering hinggalah ke Bukit Kayu Hitam. 

Sawah padi yang menghijau di sepanjang lebuh raya



bunga bunga indah di sepanjang jalan


       Aku tiba di bukit Kayu Hitam skitar jam 2.00 petang. Aku kemudiannya beratur untuk proses pemeriksaan imigresen. Aku sebenarnya agak takut sedikit kerna masih terkenang pengalaman lama apabila aku pernah di halang dari keluar negara ketika cuba untuk mengunjungi pulau Karimun 4 tahun yang lalu. Aku dihalang akibat tidak membayar hutang PTPTN. Akhirnya aku terpaksa akur dan pulang semula ke Perak. Kejadian tu berlaku di sebuah jeti di Johor. masa tu aku nak naik feri ke pulau karimun.

   tapi itu dah berlalu. aku sekarang ni dah clear setelah aku berunding dengan PTPTN dan membayar RM5000 ringgit.


        Setelah selesai pemeriksaan imigresen aku tus memandu ke Hatyai. Tiba di Hatyai aku bermalam di sebuah hotel di Hatyai dengan bayaran RM60.00. Sebelah malam tiada yang menarik. hanyalah sekadar jalan jalan di bandar Hatyai sambil cuci mata. memang betul. Hatyai ni macam macam ada. dari segala macam dan segala hiburan. Kupu kupu malam dan tukang urut penuh seksi bersidai di muka pintu kedai sambil memanggil pelanggan dengan gaya yang menggoda. Aku kemudiannya singgah di sebuah kedai tomyam untuk makan malam. Mnu aku kali ini adalah tomyam. asli dan tulus. rasa tomyam sebenar.

    Hari yang ke 2..

      Hari ini aku check in awal. destinasi ku adalah ke pantai songkal yang terletak kira kira satu jam perjalanan dari hatyai. Aku pernah datang sebenarnya ke pantai ini. tapi sudah lama. sekarang aku kembali lagi secara solo.

      Pantai ini sebenarnya tempat istirehat penduduk setempat. pantainya agak cantik juga. terdapat satu replika ikan fuyung emas dan merupakan salah satu replika tarikan pelancong.

kelihatan orang ramai mengunjung tempat replika ikan duyung.



selain replika ikan duyung, terdapat juga replika kucing dan tikus berwarna emas. aku tak pasti apa perkaitannya dengan pantai songkla. anda boleh menyemaknya melalui internet.



replika kucing dan tikus yang menarik perhatian lensa kamera aku.


     Samila beach yang ada di songkla ini sememangnya telah menerima ribuan pelancong sepanjang musim cuti. Makanan yang enak dan pelbagai ini menarik perhatian pelancong untuk terus datang ke sini. di tepi pantai, bermacam jualan dan juga daya tarikan untuk setiap pelancong.

orang ramai mengambil kesempatan bercuti di hujung minggu..



layang layang yang sedia dinaiikan dengan harga yang berpatutan



Seorang warga tempatan sedang berjalan berhampiran seekor kuda



penjual cenderahati bergerak adalah pemandangan biasa di sepanjang pantai




kuda oh kuda..



seorang kanak kanak sedang menunggang kuda sambil dibantu oleh petugas.



demi sesuap nasi : seorang warga tempatan sedang menjual permainan kanak kanak




plat peringatan yang tertulis sejarah songkhla









No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan