Sunday, October 9, 2011

Seharian Di Pulau Pangkor


Sudah lama aku tak menjejakkan kaki aku di Pulau Pangkor. Kali ini ada juga kesempatan buat aku untuk menjengah ke sana.

Kali ini aku menggunakan Marina Island sebagai pintu masuk. Jeti yang baru dibuka hanya beberapa tahun ini sebenarnya cukup menarik dan lengkap dengan kemudahan. Waktu petang di marina Island sudah pastinya akan menggamit kenangan yang tersendiri.

Kebiruan laut dari pulau buatan ini mengasyikkan dengan berhiaskan pokok pokok dan lanskap-lanskap yang indah. Laut di senja hari pula berbalang jingga biasan dari matahari lewat yang akan menyusup tenggelam dari ufuk barat.

Aku sempat menghalakan lensa kamera aku kepada beberapa lokasi yang menarik di sekitar marina Island sebagai pelengkap kunjungan aku ke sana.

Dari Jeti marina Island ke jeti Pangkor hanya mengambil masa lebih kurang 7 minit dengan tambang feri sebanya RM10.00 pergi dan balik. Tapi bagi mereka yang belum ada kad keahlian, boleh mendaftar di kaunter dengan bayaran RM 10.00.

kebiruan laut dan ketenangan petang memberikan satu kepuasan sepanjang perjalanan ke pangkor. Mungkin sudah lama tidak bertandang, aku semacam seperti sesat dalam pulau. Untuk memudahkan perjalanan ke sana aku menyewa motor dengan bayaran RM30.00 untuk satu hari.

Destinasi pertama aku di Pulau Pangkor adalah pasir Bogak dan kemudiannya Teluk Nipah. Sudah banyak perubahan dari segi kemudahan. banyak lot-lot kedai cenderamata dan deretan kedai makan telah dibina untuk kemudahan pelancong. Chalet-chalet dan rumah-rumah tumpangan tumbuh bagai cendawan dengan harga sekita rm 50.00 hingga rm180.00. Penginapan bergantung kepada standard bilik dan keselesaan.

Pastinya di sini menjanjikan kepuasan yang menyeronokkan dan tak rugi ntuk berkunjung bersama keluarga. Kebiruan air laut dan kedamaian suasana pantai pastinya akan dikenang sampai bila bila.


selamat melancong.

nantikan destinasi akan datang.



sambil-sambil rilek-rilek kat pantai bogak sempat juga aku tulis puisi tanpa tajuk ni. idea spontan. tapi tak pandai sangat mengolah idea.



ini puisinya....


Aku singgah sebentar di Pasir Bogak
Seharian aku menyusur pulau
membawa kesunyian dan keterasingan
sesekali akum mengintai di ceruk batu
ada merpati sejoli mendodoikan cinta
penuh syahdu
Diukir janji cintanya di dada pasir.

Sesekali ombak manja bertandang
datang dan pergi
sesekali riuh sang camar
melewati dada laut yang terhampar

sesekali aku mendongak ke langit
ada lukisan awan dalam bahasa yang berbeza
terpalit bersama bias warna
seakan warna jingga

sesekali aku mengenang diriku
kosong dan kaku
hilang arah tuju


mohd zaidi

9 oktober 2011

Pulau Pangkor Perak

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan