Sunday, June 27, 2010

CERITA DARI UTARA...sempena Cuti Pertengahan Tahun


Mungkin agak terlewat untuk saya catatkan perjalanan saya kali ini sepertimana rutin sebelum ini. Waktu yang terlalu sibuk dan aktiviti selepas cuti telah menghadkan masa untuk saya menulis catatan pengalaman.
Seperti juga manusia lain yang perlukan rehat dan ketenangan setelah penat berkerja, kali ini minat saya untuk memulakan perjalanan adalah ke utara. Lokasi ini sekali lagi saya pilih setelah berbuat demikina pada tahun 2005. Mungkin sudah 5 tahun tidak menjelajah ke utara menikmati keindahan sawah padi yang menghijau khususnya di kawasan jelapang padi di Kedah dan sebahagian di Perlis. salah satu pemandangan sawah padi yang sempat diintai oleh lensa kamera saya



Destinasi pertama adalah ke Pulau Aman menerusi pintu masuk utama yang berjarak lebih kurang 15 km dari stadium batu kawan. Jeti Batu musang yang berkeluasan sederhana adalah lokasi permulaan sebelum melangkah masuk ke Bot yang hanya dikenakan tambang RM6.00 sahaja untuk perjalanan pergi dan balik. Keindahan Pantai yang bersih dan membiru menggamit kehadiran pengunjung pengunjung dengan ketenangan yang amat dinantikan.






pemandangan Pulau Aman dari udara



Saya menghabiskan masa selama satu hari di Pulau Aman sambil menikmati keindahan pulau dan keramahan penduduk yang rata rata berkerja sebagai nelayan. chalet yang serendah RM70.00 sebenarnya cukup berbaloi dan mampu dinikmati oleh semua orang. Chalet yang diusahakan oleh persatuan Nelayan dibina khusus bagi memenuhi permintaan pelancong dan pengunjung yang semakin meningkat khususnya pada musim cuti sekolah. ianya bukan sahaja dikunjungi oleh pengunjung yang datang dari jauh tetapi juga telah menjadi satu destinasi untuk bersama sama keluarga khususnya di kalangan masyarakat Cina untuk bersantai bersama keluarga di restoren terapung di Pulau Aman yang terkenal dengan masakan laut yang segar .

...bersambung..ada kelas sekarang ni..sabar ye


No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan