Sunday, May 23, 2010

MISI MENERJAH TELUK DALAM

Haaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrriiiiii Mingguuuuu...huhuhuhuhu...Terjah kitaaaa.....




Ini dia ceritanya. Teluk dalam sekali lagi menjadi sasaran terjahanku kali ini. Berbekalkan 4 batang pancing dan 100 ekor udang hidup untuk dijadikan umpan. mana tau dapat menjinakkan jenahak atau kerapu. Bermula perjalanan sekitar jam 7.00 mlm dari Kg. gajah ke Lumut dan bermalam di sana sambil sambil mencuba nasib di sekitar water front. tapi tak ada rezeki agaknya. tak berjaya mengangkat walaupun sekadar kerapu kecil.
Sekitar jam 12.30 malam kaki pancing yang mengambil kesempatan untuk bersantai dan memancing sudah mula mengangkat punggong untuk ke destinasi yang tak diketahui atau ada juga yang sudah berkira kira untuk pulang ke rumah.





Suasana semakin sunyi dan hanyak seketika dikunjungi kereta kereta sesat yang terisi pasangan pasangan yang sedang bermadu kasih. Sekitar jam 1.30 pagi hujan turun dengan lebat dan terpaksa mengangkat mata kail tanpa hasil dan mencari tempat untuk berteduh dan melepaskan lelah. Sasaran utama sudah pasti MCdonald 24 jam yang terletak sekita 5km dari lumut.
Sesampainya di sana hujan semakin lebat dan aku melabuhkan mesin bertayar empat aku dengan nombor pendaftaran BFX 4833 di satu sudut yang dikira selamat. Sementara menantikan waktu yang sesuai untuk minum aku masuk ke dalam untuk mencari sumber elektrik memandangkan laptop sudah pun kehilangan bateri.





Aku berada di MCD sehingga jam 6.00 pagi dan kemudiannya menunaikan solat subuh di masjid Seri Manjung dan kemudiannya meneruskan perjalanan ke Kg. Setiawan. Hujan masih lagi turun dan beberapa kumpulan kaki pancing masih tertunggu tunggu waktu yang sesuai untuk turun memandangkan cuaca yang kurang baik dan laut bergelora.








Sekitar jam 7.00 pagi aku teruskan hasratku untuk ke laut dengan berbekalkan doa agar diselamatkan dari perkara yang tidak diingini. Yang mabuk laut pastinya akan termuntah dengan hayunan seperti berada di atas buaian. Alhamdulillah aku masih mampu menahannya walaupun dalam keadaan terhuyung hayang. laut kian bergelora sehebat jiwa ku yang bergelora untuk mengangkat ikan besar.
Jam 8.30 pagi aku sudah pun berada di kawasan Teluk Dalam dan sudah pun mendapat hasil pertama iaitu ikan kerapu berbalang kuning.




Ini dia mungkin titik awal pertarungan. Bermula lah episod pertama pertarungan mengangkat ikan seberat 3kg. Tak besar tapi puas.
pertarungan akhirnya berhenti sekitar jam 7.00 malam untuk bersiap sedia pulang ke rumah dengan hasil pancingan yang berbaloi. Tong putih sudah pun berisi ikan dan yang ringan sudah menjadi berat.


Terima kasih dan nantikan untuk cerita akan datang


salam untuk semua

edy

24 Mei 2010

No comments:

Post a Comment

tinggalkan komen anda di sini agar kita dapat berkongsi maklumat dan pandangan